ANITA
HUITFELDTs
En
poetisk livsfølelse har Gerd Hennum som overskrift på
et av kapitlene i boken Magiske Knuter om Anita Huitfeldts
smykkeproduksjon. Tålmodighet fordi knutene er bitte små og mønstrene tidkrevende og nitidig arbeid. Således representerer Huitfeldt noe av det beste i to verdener: Håndverkstradisjonene og kunsten. Det er med denne bakgrunn Hennum snakker om en poetisk livsfølelse. I boken Magiske Knuter tonesetter fotografen Knut Bry Huitfeldts produksjon gjennom å vise arbeidene i en organisk sammenheng. Naturen som inspirasjonskilde og medspiller i Huitfeldts former og stil aksentueres. Natur. landskap. løv. stein og frukt blir medspillere i Huitfeldts verden. |
Makramé som håndverkstradisjon gjenfinnes i blonder såvel som i sjømannsknop. De historiske linjene er tydelige hos Huitfeldt. Estetisk er smykkene en nytelse. Men den kunstneriske kreativiteten og håndverksmessige strenghet kunstneren representerer fortaper seg ikke i estetisering. Hun bruker makramé med strenghet og stram linjeføring. men også til å skape liv og poesi i kurver og organisk inspirerte former.
Anita Huidfeldt (født 1913) hadde sin første separatutstilling
i 1978. 65 år gammel. Til sammenligning var tekstilkunstneren Gudrun
Anker 71 da hun debuterte. I løpet av årene siden debuten
har Huitfeldt markert seg som en nyskapende. spennende og kreativ kunsthåndverker.
Som så mange andre har hun fått en større status i
utlandet enn hjemme. og det er derfor en ekstra stor glede for Stiftelsen
3.14 å få lov til å åpne denne utstillingen få
dager før FORMAT Kunsthåndverk viser den årlige mønstringen
Se norsk kunsthåndverk i etasjen under.
|
|