COMMENTS
Slavehandel var en lønnsom foretning i tre hundre år, fra 1500-tallet til 1900-tallet. Mennesker ble kjøpt og solgt som billig arbeidskraft for å høste rikdom inn for Den Nye Verdenen. Alle deltok i det England, Frankrike, Spania, Belgia, Skandinavia og Afrika. Dronning Elisabeth I investerte i dette lønnsomme markedet, som så mange andre. Europeiske varer ble eksportert til Afrika og byttet inn i ibenholt, krydder og slaver. Slaveskipene ble seilt over Atlanteren til De Karibiske Øyer. Slaver som overlevde reisen ble der solgt og byttet inn i sukker og farvestoffer. Som en del av den største tvugne migrering i verdenshistorien, tok de uvillige immigrantene med seg sine muntlige og kunstneriske tradisjoner. Kunstneren Augie Kuyowa NKele ble født 30 august 1953 i Belgisk Kongo. Han har fortalt gjennom sine skulpturer om slavehandelens historie siden 1991, da han ble inspirert til å arbeide med denne utrykksformen. Hans lidenskap for temaet krevde noe spesielt, noe unikt, som han ikke fant i sine penselstrøk på lerretet. Han trålet jernvarehandlere etter et slikt medium, og fant ruller med stålstrenger, aluminiumsnetting og vindusruter. Han brukte også objekter han fant. Resultatet ble Forgotten Heritage. Serien inneholder over 150 skulpturer, delt inn i fire kapitler: Livet i Afrika, Pågripelse og slavebinding, Livet i Den Nye Verdenen, og slutter med Borgerettighetene. Det er et utvalg av serien som vil bli vist i Galleri 3,14. (Kilder: Artikler av Eddie Scott og Rick Mauch) Kunstneren sier selv om sitt arbeid: Jeg håper at arbeidet mitt vil bli brukt som et læringsredskap for å hjelpe ikke bare Afroamerikanere, man alle som er interresert i å lære om de fargedes erfaringer i Afrika og i Amerika. Historien jeg prøver å fortelle er ikke bare for eller om fargede mennesker. Det er en del av Afrikas og Amerikas historie. Jeg tror dette er en historie som trenger å bli fortalt og gjenfortalt. Hvis vi lærer våre barn om andre kulturer og etniske grupper vil de som voksne respektere dem. Jeg tror dette er den eneste mulige farbare vei for å motvirke rasisme.
|
WHAT
OTHERS ARE SAYING When
I first saw this artist´s work I was overwhelmed by its beauty;
its complexity; just how emotionally, it makes an impact on a person and
how exceedingly well made as objects of art. I love the way he depicts
the limbs; how he builds mass and also at the same time creates movement
by wrapping wire. It is reminiscent of gestural drawing, which has a kind
of immediacy, depicting action and motion in a spontaneous fresh way.
Augie translated this into sculpture, which is kind of amazing because
sculpture is so heavy. He makes imaginative use of simple material. He
has used mesh (window screen) and spray painted it to give it color and
by a very skillful way of maneuvering, given it a real sense of cloth
that appears to move with the dancer and billow in the wind This is the
work of a very sophisticated artist. He´s had years of study and
it shows, but it doesn´t look contrived or artificial. There´s
still that look of freshness or immediacy which is the mark of artistic
vision. Katherine
Wagner, Exec. Dir., Dallas Visual Art Center, Dallas, TX, 1995:
|